JULGRAN

Kina, de kan det här med att slå på stort....

I varje gatuhörn finner du julgranar…..  stora som små, fina som fula! Många är bara rena reklamgranar!

Moganshan- Bamboo forest

Reseberättelse:

Ända sedan jag flyttade hit till Shanghai har jag varit sugen på att åka till Mogashan som ligger ca 2- 2.5 timme med bil ifrån Shanghai. Vi har pratat om det tusen gånger men av olika anledningar har det inte blivit av, men en helg i november spenderade vi äntligen lite tid i Mogashan tillsmmans med Kristin och Anders. Mogashan är ett populärt utflyktsmål för västerlänningar här i Shanghai, nära stan och en möjlighet till skog (bland annat fantastisk bamboo skog) och frisk luft. Många tar in på de fina resort hotellen de byggt uppe i bergen, men vi valde ett betydligt mer lokalt (och billigare) allternativ denna gång. En chansning som visade sig blir det bästa tänkbara. Vi åkte dit utan förväntningar med en inställning det blir som det blir, och det är väl tur att det bara är en helg ifall att det inte är bra.

Vi hyrde en chaufför för två dagar. Han hämtade oss alla tidigt på lördagmorgonen. Efter 2,5 timme i bilen var vi framme vid vårt boende. Så mysigt, rent och fint och lokalt. Vi bodde hemma hos familj som hyr ut ett antal rum i huset. Dottern i familjen pratar engelska så det var inga problem att göra sig förstånd.

Efter en mysig picknick på deras altan frågade vi om de möjligtvis hade tips/förslag på någon vandring i skogen? Ja vist, vi fick en handritad karta och begav oss iväg… vi skrattade lite åt att det gick väldigt brant uppåt…… i det ögonblicket anade vi inte att vi i fyra timmar skulle gå upp..upp…upp…. UPP….

Helt naiva hade vi alltså tagit emot kartan och inte ens frågat hur lång tid vandringen skulle ta. Vi trodde hela tiden att nu måste vi väl vara framme….. vi gick och gick… vi tog oss upp till toppen, en vandring som alltså tog fyra timmar, fyra jobbiga men fantastiska timmar i underbar natur. Problemet var väl bara att när vi väl var uppe på toppen började det mörkna och fukten och dimman smög sig på.. vi insåg att vi kunde ju inte ta oss tillbaka samma väg som vi kom. Det hade varit livsfarligt att gå i mörkret, dessutom hade vi aldrig hittat. Men väl uppe på toppen ligger massa hotell och hus så vi bestämde att vi fick nog ringa chauffören som fick komma och hämta oss, klockan började bli sent och solen hade gått ner. Efter de svettiga timmarna började vi nu också frysa. Problemet var ju bara att chauffören inte pratar engelska. Hur skulle vi kunna säga var vi var, att han fick komma och hämta oss där?!

Vi letade efter något hotell och tänkte någon där borde ju kunna engelska och då också prata med chauffören. Tillslut kom vi till ett hotell där det var bröllopsfest. Vi frågade efter någon som kunde engelska och det visade sig att de hämtade brudparet som fick ringa chauffören. PINSAMT. Brudparat sa att vi gärna fick sitta inne och vänta för det skulle ta en stund för chauffören att komma. Så där satt vi djupfrysta (sååååå frusa) i en ihopsjunken soffa på ett bröllop till allas förundran vad vi gjorde där. Weddingchrasher!! Tillslut kom chauffören och hem till huset kom vi .. nu skulle vi bara fixa mat. Vi lyckades få tag i ett ställe som låg nära vårt boende som kunde göra stenugnsbakad pizza. Gött tänkte vi efter all vandring… Vi började drömma om vad som skulle kunna tänkas vara på en pizza, vi är ju trots allt i skogen i kina?? Kanske god, kanske de mest konstiga ingredienserna på pizzan. De kunde erbjuda oss två pizzor, mer hade de inte ingredienser till.. perfekt sa vi. Det blir bra… pizzorna blev levererade uppepå varandra ;) goda var de dock! Vi kompletterade dock kvällens meny med lite hemlagad mat av mamman i huset. Vi spelade UNO och Yatzy och myste resten av kvällen.. Kalla som isbitar gick vi och la oss…

Dag två hyrde vi cyklar… vi cyklade runt i byn och njöt av den fantastiska miljön. Så många glada människor som glatt vinkade och hälsade när vi kom cyklandes.. så fint!

Svårt att se kanske, men i av korgarna sitter en hundvalp och tittar upp!!

Här tvättas kyckling och tvätt på samma ställe.. samtidigt  ;)

Tänk om vi hade förstått vad mannen sa..... ibland önskar man sååå att man kunde kinesiska...

Dagen avslutades med hemlagad kinesisk mat som mamman i familjen lagat. Så gott med hemlagad kinesisk mat. Vi packade ihop och tackade dottern och mamman för en fantastisk vistelse… Söta stod de sedan och vinkade av oss.. trötta men så uppfyllda av upplevelser åkte vi sedan hem till Shanghai igen……

Vi åkte utan förväntningar och blev överväldigade av äktheten och den fantastiska naturen…
UNDERBART!!!!

( http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Mogan )

Shopping

Helgen passerar så fort...

Helgen började för mig  med team- middag i fredagskväll, men här i kina är det ingen aktivitet som pågår till sena natten inte.. När maten är slut efter lite lekar går man helt enkelt ofta bara hem. Till maten drack vi vatten och juice ;) Då klockan inte var så mycket efter avslutad middag kunde jag fortsätta kvällen hos goda vänner i stället, då med ett glas vin! Perfekt start på helgen!

Denna helg har det blivit lite shopping och massa hemmamys!! Till min stora glädje hittade jag skor i min storlek på Marks & Spencer. Två par vinterskor slog jag till på när jag ändå var där. Skor i storlek 40-41 är annars i stort sätt omöjligt att hitta här i Shanghai!!

Kram

Adventsmys hemma hos oss!

Lucia i Kina

I torsdags var det luciafirande på IKEA i Shanghai!!!

Luciasången sjöngs på svenska, de andra sångerna på engelska. Mitt bidrag till luciafirandet i år blev att försöka lära kineserna den svenska texten… Otroligt underhållande!  Det var svårt att hålla sig för skratt under övningarna, FÖRSTÅELSEN för att kineserna skrattar när man själv pratar kinesiska och försöker sig på att uttal kinesiska ord växer under stunder som dessa!

Nya pilar

Julen närmar sig med stormsteg! Vi lämnar Shanghai för att fira julen på varmare breddgrader… Förra året låg vi på stranden på julafton, och inte vilken strand som helst, utan på världens vitaste sandstrand. Vi befann oss i Australien och hade en fantastisk vit jul på det sätt vi föredrar…. Just nu prioritetar vi vitsandstrand framför vit snö :)

I år blir det Thailand….

Besök: Roland och Kerstin

Det är alltid kul att få visa vår stad för besökare från Sverige. Att få visa vårt Shanghai och livet här i Kina. Som vanligt blir det en blandning av mat, kultur, shopping och sevärdheter.

I oktobermånad visade vi runt Linus Pappa och sambo under ett par fina oktoberdagar. Efter ett par trevliga dagar begav de sig iväg på ytterligare äventyr på egenhand till Thailand.

Tack för ett par trevliga dagar!

Tiden springer iväg…

Vad har hänt? Vad har vi gjort?

Tiden springer i iväg, bloggen har hamnat i skuggan av en massa andra roliga aktiviteter och blivit bortprioriterad ett tag. Så vad har vi gjort… såklart en massa roliga saker men den största anledningen till att tiden inte räckt till, till bloggen, är att jag nu mera kan kalla mig själv för en hårt arbetande kvinna igen. Den 23 oktober började jag jobba heltid på IKEA. Jag arbetar som Interior Design (inredare) för IKEA Baochan store som öppnar i augusti i Shanghai. Det är alltså ett till nytt IKEA varuhus som är påväg att öppna och där ska jag senare hålla till. Nu jobbar jag och mitt team i Xujiahui varuhuset vilket är samma location som Linus. Supermysigt att kunna hoppa in i taxin tillsammans på morgonen och åka till jobbet (vi jobbar dock inte i samma byggnad). Jag är otroligt glad över att nu få testa något nytt och att dessutom få chansen att arbeta med ett av mina stora intressen inredning, det är helt fantastiskt!!! Min kreativa och estetiska sida får nu chansen att blomma ut ordentligt!

Oktober… november…. december...

- Jobbade mina sista lektioner på svenska skolan

- Besök av Linus Pappa och Kerstin

- Började jobba på IKEA

- Hösten kom!

- Designmässa, 100% design

- Resa till Moganshan, som bara måste få ett eget inlägg här i bloggen, vilken upplevelse!!!

- Vintern kom!

- Middagar med vänner

- JLo konsert, otroligt bra!!! R&B / dance recording star Jennifer Lopez plays Shanghai for the very first time on her Dance Again 2012 World Tour.

- Gourmémiddag

- Adventsmys
.............................................

Linus har varit en sväng i Australien och han han med en dag på Manly beach där han låg och solade i 30 graders värme… Vissa har det bra :)

Bättre uppdatering på bloggen utlovas i fortsättningen...  :)