Mahjong



Idag har jag för första gången spelat mahjong (ett kinesiskt spel som spelas av många) . Eller spelat och spelat, jag satt nog mest och tittade på och försökte förstå vad det hela gick ut på. Resten av gruppen har redan träffats fyra gånger så de var i jämförelse med mig experter.  Kul var det i alla fall men inte ett spel man lär sig på en kvart…



 



Sen blev det lunch och efter det traskade vi vidare i värmen till Wulumuqi lady. Denna dam är känd på sitt egna lilla vis i Shanghai.  Hon säljer bland annat avokado till ett bra pris, något som annars är dyrt här i Shanghai. De flesta jag träffar har eller ska besöka detta lilla hål i väggen. För det är precis vad det är ett hål i väggen…




Hennes "kändisskap" eller popularitet har visat sig bland annat här… på


50 reasons why Shanghai is the greatest city in the world | CNNGo.com

“44. The Avocado Lady

To many foreigners shopping in Shanghai, the Avocado Lady is an icon. Her shop at 274 Wulumuqi Lu is one of the only places in the city to buy cheap, fresh avocados, a rare find. Her store looks like nothing special from the outside, but the good import foods at incredibly low prices have made this woman famous. Her business savviness, catering to the globalized market, is both ingenious on its own and representative of the nature of Shanghai as a whole.
274 Wulumuqi Zhong Lu, near Wuyuan Lu
乌鲁木齐中路274, 近五原路 “




 Kram

 



 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0