Shanghai historia






Shanghai har en spännande historia...





Idag har jag tillsammans med ett antal andra tjejer varit i XuJing Town, Qingpu District hemma hos Marie och tittat på två historiska dokumentärer om Shanghai.  Självklart har alla städer en historia, men det som känns extra spännande är att det inte alls är lång tid tillbaka i historien som många av dessa händelser inträffade.  Jag kan varmt rekommendera dessa dokumentärer om du har intresse för Shanghai och dess historia. De finns att ladda ner…

Dessa två tittade vi på:



 Historien om ett hus i Shanghai

The Cosmopolitan Apartments i Shanghai rymmer en stor del av Kinas 1900-talshistoria. Livet i nöjesmetropolen förändrades radikalt när landet fick ett kommunistiskt styre. Här hör vi hyresgäster från förr och nu berätta om livet i den stora byggnaden.

 

De vilda åren i Shanghai

Vid mitten av 1800-talet startade den era i

Shanghai som kallats dess guldålder

och många lade här grunden till sina

förmögenheter. Men det var också en stad

hårt hållen av kinesiska brottssyndikat, triader.

Vi följer historien fram till 1937 då japanerna erövrar Kina och

Shanghai faller.




Intresset för Shanghai och Kinas historia växer för varje dag som jag bor här, förståelsen ökar och allt man upplever får en ny innebörd när man vet lite om historien runt om kring.

Marie (som vi var hos) bodde förövrigt i det finaste och häftigaste hus jag sett här i Shanghai wow faktorn var enorm, jag är grön av avund, även om jag inte skulle vilja byta och bo så långt utanför innerstan. Oj oj oj säger jag bara…

 

Efter filmvisning så var jag och kolla lite möbler igen.. det är inte lätt detta sökande. Nu har jag hittat ganska mycket fint så nu får vi nog ta och besluta något snart så de kommer hem också:)

 

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0