En vecka med besök i Shanghai

En veckas besök i Shanghai

Första dagen: Fredag, dag 1

Våra gäster (Linus mamma och sambo) anlände vid fyra tiden på eftermiddagen. Hem till vårt compound och in i lägenheten för att se hur vi bor!

Nere i kvarteret (Xintiandi, betyder ”Ny himmel och jord”) på fördrink.

Här blev det Linus favoritdrink Black forest Mojito!

VÄLKOMNA!!!!!

Taxi till Xibo för middag!

3/F, 83 Changshu Lu,
near Julu Lu
常熟路83号3楼,
近巨鹿路

Lördag, dag 2

Först och främst ett stopp hos polisen, för att registrera våra gäster som inneboende i vår lägenhet i en vecka. Detta är ju något som hotell annars gör när man anländer.

Vi startade dagens promenad vid People's Park.

Här pågick äktenskapsmarknaden för fullt.  Här sätter föräldrar, mor/farföräldrar eller agenter upp lappar på sina barn i hopp om att finna en man/fru till sina barn. På lapparna skrivs namn, ålder, vikt, lön och kanske sätts en bild upp så aspiranterna vet vad de får om de nu skulle vara intresserade av att gå på date.

Promenad längs med Nanjing road ner mot The Bund! Nanjing Road –en av Shanghais mest kända gågata,  ett äkta turist stråk med mycket människor. En sträcka på hela 4 kilometer (om man går hela gatan).

Promenad längsmed The Bund!

Bundpromenaden-  går längsmed den livliga Huangpufloden och erbjuder panoramavyer av det gamla Shanghai åt väst och det nya Shanghai på den östra sidan, Pudong.

Vi tog båten över till Pudongsidan för att ta oss till:

Shanghai World Financial Center
. En skyskrapa i stadsdelen Pudong. Shanghai World Financial Center är med sina 492 meter den högsta byggnaden på det kinesiska fastlandet och den tredje högsta byggnaden i världen. Byggnaden har fått smeknamnet "kapsylöppnaren" i svensk folkmun. Skyskrapan innehåller restauranger, bar, kontor, hotellrum, konferensrum, affärer och utsiktsplatser.

Taxi till Citizen för min favorit drink, Basildrop.
Därefter väntade Shichuan mat på restaurangen Sichuan Citizen.

Sichuan mat är otroligt starkt. Sichuan peppar är så starkt att tungan domnar. Känslan i munnen när man får in en Sichuan peppar är att det känns som om man har slickat på ett batteri. En stickande känsla.

Sichuanpeppar är en krydda som används mycket i det kinesiska köket, och då framförallt i matlagning i provinsen Sichuan.

Lilla svarta- Sichuanpeppar

Kinesiska efterrätter: Bruntris med cocosmjölk och ris dumpling med svart sesamkräm.

Personligen tycker jag de är rätt äckliga men Linus gillar dem och beställer ofta in en skål.

Alltid lika glada Marita är modig och vågar testa det mesta!

Söndag, dag 3

Veckans lyx…

Brunch på The Westin… här flödar champagnen fritt och underbar mat serveras. Så gott…

Under brunchen är det levande underhållning med allt från opera till clowner.

Hummer, kaviar.....

(Ett STORT tack Marita som bjöd oss på denna goda brunch!)

För att bjuda våra gäster på det Shanghai är allra bäst på, KONTRASTER, blev det en promenad i ”Kinakvarterna”  i vårt närområde efter  Brunchen på Westin.  Start på Hefei lu….

Promenad på Shanghais gamla gator!

Nudeltillverkning...

Antikmarknaden ( Dongtai Lu)- En av Shanghais antikvitets- och samlarmarknad med mängder av stånd och affärer med smycken, möbler, tavlor, porslin, Mao prylar, affischer och annat kuriosa. Här kan du finna många Shanghaisouvenirer, om de är antika och äkta får man nog ifrågasätta …

Pruta... pruta...

Insektsmarknaden

Måndag, dag 4

Promenad till Fakemarknaden för shopping! (Nanjing 580) Här kan du shoppa kläder, skor, väskor, smink, souvenirer och en massa annat…

Lunch Shanghaimat!

… promenad längs med Nanjing till Jing'an temple templet. Vidare  till Taikang Lu som är känt för sina små smala gränder med caféer, restauranger, trendiga affärer och konstnärer och fotografers studios.  Här kan man köpa otroligt fina fotografier med olika motiv från Shanghai.

Tempel..

Middag: Teppanyaki – Japanese. Sushi and sashimi.

På måndagskvällen fick våra gäster testa Teppanyaki för första gången. Denna mat blev en ny favorit för våra gäster.

Tairyo (Yan'an Zhong Lu)

1059 Yan'an Zhong Lu,
near Fumin Lu
延安中路1059号,
近富民路

Tisdag, dag 5

På tisdagen jobbade både Linus och jag så då skickad vi iväg våra gäster till vattenstaden Qibao.

(För bilder från Qibao, se mina gamla inlägg)

Middag: Indiskt, Vedas

Onsdag, dag 6

På onsdagen var det Bootcamp för mig och jobb igen så denna dag rekommenderade vi dem att gå till Yuträdgården (Yuyuan)  och Nanshi (gamla staden). Ett område som återuppförts och bevarats för turister. Här finns smala gränder, gamla kinesiska hus och Yuyuanbasaren. I mitten av basaren ligger det berömda tehuet med en sicksackbro.

(För bilder,  se mina gamla inlägg)

Middag: Dumpling i Xintiandi

Torsdag, dag 7

Pärlmarknaden!

Lunch...

Blommarkanden!

Ikea, klart Marita var tvungen att se var Linus arbetar! Här i Shanghai sitter kontoret ihop med varuhuset. Den upphöjda biten bakom är kontor.

På torsdags kvällen hade vi kinesiska lektion och tyckte då det passade perfekt att våra gäster gick och såg showen  ERA undertiden.

(För mer info om ERA, sök bland gamla inlägg)

Så hade en vecka gått och på fredagsmorgon vinkade vi hej då till våra gäster....