Ett paradis

Så var vi hemma igen från en underbar semester i Filippinerna. Denna gång åkte vi till en ö som heter Bohol som alltså ligger i den Filipinska övärlden. Resan dit… lite komplicerad… men absolut värt allt besvär!

Shanghai- Hongkong, Hongkong- Manila. Övernattning en natt i Manila, för att sedan flyga Manila- Tagbilaran. När vi väl kom till ön Bohol var det cirka 2 timmar i bil till vårt boende. Under bilresan åkte man igenom Bohols countryside. Man åkte förbi risfällt efter risfällt samt ett flertal små byar. Inte ett hotell eller andra turist tecken i sikte på hela tiden.

Vi körde in på en smal grusväg och kom fram till en liten port… inte kunde man ana att ett PARADIS låg innanför dessa dörrar. Dörrarna öppnades och du välkomnades hem, fick en varmhanduk och en fantastisk drink i handen……

Amun ini har tänkt på de små detaljerna. Allt känns genomtänkt och de har satsat på kvalité i sina val. För att nämna några få enkla saker som kändes extra lyxigt… de städar rummen när de vet att du är vid poolen eller nere vid havet, de städar rummet två gång.. en gång på dagen, en gång på kvällen när du äter middag. När man kom tillbaka efter middagen hade de ställt in kallt vatten och bäddat upp sängen, blöta handukar är upphängda och allt är iordningställt.

Hotellet ligger långt ifrån allt man kan kalla för turism och civilisation. Detta hotell passar inte alla, men för oss Shanghaibor som lever i en hektisk vardag i storstadspuls är detta EN DRÖM…  Lugnt, tyst, avslappnat…. Familjärt….

Hotellet har en egen privat strand med bra snorklingsvatten. På den 300 meter långa stranden finns endast 8 solstolar utspridda vilket ger en känsla av att man är helt själv på stranden.

Under vår vistelse på Amun ini åt vi frukost, lunch, och middag på samma restaurang, men trots det var varje måltid en upplevelse. Restaurangen använder sig av lokala råvaror och serverar mat som är en fröjd både för smaklökarna och ögat. Matupplevelsen är helt klart något som kompliterer hela konceptet och upplevelsen på Amuni ini.

En dag lämnade vi dock hotellet med en chaufför och tog oss runt ön och såg Bohols sevärdheter. Annars höll vi oss på detta resort och solade, läste, badade, tog en massage, paddlade, snorklade…..